Så bygger du starka team och fantastiska produkter

Jag vill att du smakar på de här orden:

Din produkt blir aldrig bättre än hur dina teammedlemmar mår och den kvalitet de levererar.

Fundera!

Upprepa!

Din produkt blir aldrig bättre än hur dina teammedlemmar mår och den kvalitet de levererar.

 Kan det vara så enkelt tänker du? Ja, rätt så enkelt när allting kommer omkring.

Jag har varit i webbranschen sedan 1995. Det har blivit en del projekt och produktioner genom åren. Både som medlem i team men också som projektledare och produktägare.

Varje projekt (nu +700 stycken) har jag utvärderat och fört statistik över. Rätt nördigt, jag vet. På sätt och vis har det blivit en privat forskning över drivkrafter i projekt men framför allt en bra reflektion över vad det är som bygger starka team och fantastiska produkter.

En reflektion jag gjort genom åren är att man från ett ledningsperspektiv ofta väljer att arbeta med två hörn i projektpyramiden: Tid och Kostnad.

Kvalitet är ofta något som får stryka på foten.

Men vad är det som spelar störst roll för teammedlemmar? Jo, kvalitet i vårt arbete.

Självklart är vi ju inte ointresserade av att leverera i tid och att projektets budget hålls, men kvalitet i vårt arbete är det som driver oss att gå till jobbet varje dag. Att känna att det man designar och bygger har ett värde för användarna och för affären samt att vi kan sätta en kvalitetsstämpel på det vi lämnar ifrån oss. Det är viktigt på riktigt! 

I kvalitetskriteriet kan du hitta en mängd olika faktorer som spelar in. Men så länge projekten drivs med Tid och Kostnad kan du aldrig bygga starka team eller få fantastiska produkter. I varje fall inte på sikt.

Ju fler projekt, funktioner och designlösningar vi tvingas att leverera till en låg kvalitet, ju mer urvattnas vår drivkraft och vårt engagemang. Till slut går vi vidare till andra arbetsgivare och produktägare i tron om att gräset är grönare på andra sidan. Men det är ju inte det vi egentligen vill. Vi vill bygga och designa riktigt bra produkter med hög kvalitet. Som spelar roll för de som använder dem. Som är tillgängliga. Som levererar kvalitet till affären.

Istället för att fråga oss hur många features vi klarar av att få med i nästa sprint – fråga oss istället hur mycket kvalitet vi klarar av att leverera och om vi har rätt förutsättningar för att göra det.