Jag är medveten om att rubriken på detta blogginlägg är aningen provokativ. Bra, det är meningen. Jag vill verkligen att du som jobbar inom skolan eller du som är förälder och (liksom jag) varit orolig för att barnet hellre vill spela spel än göra läxor och “lära” sig något ska läsa det här inlägget.

Alla har olika lärstilar
Vi har alla olika sätt för att ta in och bearbeta information och kunskap. Vissa av oss lär oss genom att praktisera, andra genom teori. Oftast en liten mix av både och.

Man brukar prata om fyra olika lärstilar som kan delas upp i:

  • Visuellt –  att använda sig av synen för att ta in kunskap
  • Auditivt – lyssna och på det sättet ta in kunskap
  • Kinestetiskt/taktilt –  genom att göra och utföra, använda kroppen för att ta in kunskap

Med anledning av ovanstående har jag därför länge sett spel som ett tänkbart  och kraftfullt pedagogiskt verktyg. Dessutom innehåller spel ofta mekanismer som triggar motivation och andra av våra grundläggande behov på ett väldigt spännande sätt.

Spelmekanismer
Gamification har varit ett buzz-ord under 2012, speciellt inom skolans värld. I begreppet gamification ligger att genom spelmekanismer öka motivation att genomföra en uppgift, uppleva gemenskap, finna tilltro till sin karaktär, problemlösning (både enskilt och som team), vägledning framåt etc.

Att leva med Aspergers syndrom
Min son har Aspergers syndrom. Han är, precis som alla andra barn, underbar och fantastisk med sina unika förmågor och svårigheter som ska övervinnas. Men liksom många andra barn (och vuxna) med Aspergers kan svårigheterna bli extra svåra och det som är enkelt kan bli extra enkelt.

Oftast kommer sonens svårigheter till uttryck i skolans miljö. Hemma har vi en anpassad miljö som ger honom bra förutsättningar för att lyckas med sin vardag och får honom att utvecklas och använda sin fulla potential. Vi använder ofta visualisering så som bildschema med checklistor, timers med olika inställningar och bildkort för val av aktivitet m.m. Dessutom anpassar vi rutiner kring mat (energipåfyllning), fysisk aktivitet och miljön för att den ska passa honom (t.ex. flyttar vi inte runt på saker i hemmet, har inga kraftiga ljuskällor, anpassar ljud etc. så att det inte ska störa). Socialt arbetar vi mycket med sociala berättelser (Ritprata) för att förstå sig själv i relation till andra, ger honom små sociala uppgifter så som att gå till bageriet och handla osv.

Jag har full förståelse för att skolan har svårigheter med att tillgodose samma plattform och förutsättningar för min son och hans lärande. Även om det står skrivet i lagen. Tänk om det vore annorlunda!

(Vill poängtera att Aspergers syndrom inte har något med begåvningsförutsättningarna att göra. De flesta med Aspergers syndrom har normalbegåvning eller högre än genomsnittet.)

Minecraft som pedagogiskt verktyg
Det händer något med min sons självkänsla när han spelar. I spelets värld är han självsäker, vågar testa saker och framför allt känner han sig bra och duktig. Han får vänner i spelet och övar sig på det sociala, känner samhörighet med de grupper han spelar i och får positiv feedback från andra spelare. Han övar sig också på att ta nederlag och att låta andra vinna för gruppens skull eller för att spelet ska gå vidare.

För att förstå hur Minecraft skulle kunna fungera som ett pedagogiskt verktyg räcker det inte att läsa sig till det på nätet eller sitta vid sidan av och titta när det spelas. Som så mycket annat behöver vi testa själv för att förstå och kunna se vilka möjligheter som finns.

Jag ville se om jag genom anpassning till min sons lärstil och källa för motivering samt med ett digitalt pedagogiskt verktyg kunde hjälpa honom att överbrygga sina svårigheter med att skriva och läsa.
Gissa om jag fann svaret på detta och så mycket mer!

Jag vågar påstå att Minecraft är i särklass ett av de mest pedagogiska digitala redskap vi kan hitta på marknaden idag. Mycket bättre än vad många läromedelsförlag ger ut inom samma område. Men det krävs lite klurighet, tid och engagemang för att sätta sig in i tankesättet.

Hur vi använder Minecraft för lärande
Jag och min son har varsitt Minecraft konto. Det kostar ca 200 kr. Vi spelar med inställningen “creative” som innebär ett kreativt läge i spelet utan några monster eller hinder. Vi öppnar en Minecraft värld som vi sedan delar ut i vårt eget nätverk hemma, så bara vi kommer åt “vår värld”.

För den oinvigde kan Minecraft liknas med ett konstruktionsspel där man bygger upp sin egen miljö genom att använda olika grundämnen och material som finns i naturen. Man kan sedan använda dessa för att skapa olika redskap och föremål. Man kan också sätta upp skyltar och rubricera saker i sin omgivning vilket vi använt en hel del för att motivera skrivandet. Dessutom har han genom spelet intresserat sig för att översätta från engelska till svenska och även kunna förstå andra spelare (som skriver på engelska) när han spelar på andra plattformar.

Under spelets gång kan jag via chatfunktionen skriva korta instruktioner till sonen där jag uppmanar honom att göra vissa uppdrag. Han tränar då att läsa min chat och svarar tillbaka genom att skriva egna kommandon. I början var detta lite frustrerande för honom eftersom han ville kunna både läsa och skriva snabbt tillbaka. Men spelet var så pass motiverande att han tragglade med tagenterna mer och mer. Till slut gick det mycket snabbare. Jag har även börjat skriva ner vanliga engelska fraser och uppmanar honom på engelska att hitta föremål eller göra saker i omgivningen.

Eftersom Minecraft är ett relativt omfattande spel och det inte går att lära sig allt över en natt, uppmanar det även till att man själv söker information i andra källor. Min son har genom spelet lärt sig att använda YouTube, Google och Wikipedia som ett naturligt sätt att söka information som kan tillämpas i spelet. Han har själv även börjat producera egna videos som han publicerar på YouTube där han lär andra hur spelet kan gå till.

Förutom att uppmana och motivera till att läsa och skriva finns det också andra inslag som Minecraft erbjuder. Jag har tillsammans med IKT-pedagogen Annika tagit fram en karta som visar hur man kan lära sig med kopplingar till skolämnen och kursplan med hjälp av Minecraft.

Karta som kopplar Minecraft till skolämnen och kursplanen LGR11

Länk till kartan http://popplet.com/app/#/676799  

Lukas förklarar Minecraft och läser